Skip to main content

Het was een vurig liefdesavontuur met mijn Madrileense stierenvechter. De discussies waren met name verhit als we het thema ‘stierengevecht en symboliek’ bij de hoorns vatten. In Spanje, Mexico en Frankrijk is dit ‘gevecht’ een zorgvuldig gerespecteerde, gekoesterde traditie. Het publiek krijgt nooit genoeg van de voorspelbare finale: met één messteek stuurt de heldhaftige stierenvechter de woeste stier, de ‘toro bravo’, naar de eeuwige jachtvelden. De hoogste vorm van kunst? Of een brute openbare slachtpartij?

Wat ik zie, is de overeenkomst tussen stierenvechten en kunst: Alle sierlijke, gepassioneerde én berekende bewegingen van de torero zie je terug in het vurige ritme van de flamenco en de paso doble. Begrijp je de regels en het verhaal erachter, dan is het een fascinerend spel tussen mens en dier. En juist om dàt verhaal werd ik uit de populairste bar tegenover de Plaza de las Ventas, de arena, gegooid. Zoals ook uit mijn gloeiende liefdesleven.

Toen ik vanaf het erepodium naar mijn minnaars gevecht met de stier keek viel me iets eigenaardigs op: hij had tóch iets weg van een vrouw met een paardenstaartje en een koket klein zwart hoedje. In zijn sexy, strakke bling-bling kostuum met pailletten danste ‘ze’ rond op zwarte ballerina’s. De rood-gele cape leek meer op een kleurrijk wapperend zomerrokje, dan op een verraderlijk doodskleed waarachter het moordwapen schuilhield.

Later, in de bar aan de overkant van de arena, waar we de overwinning vierden, rolden mijn tong én mijn praatjes te dik uit mijn mond. Hoe meer glazen Carlos III doorkwamen, hoe meer ik overtuigd raakte van mijn Torero-theorie. In een overmoedige opwelling nam ik het podium en gepassioneerd sprak ik het verhitte publiek toe:

‘Stel je eens voor, een zinderende namiddag…. Plaats van delict: de stoffige, overvolle arena. Dader: de stierenvechter, vrouw. Slachtoffer: de stier, man.

Ze keert haar gezicht naar hem toe, verliest hem geen moment uit het oog. Hij voelt zich uitgedaagd, verleid met een paso doble. Gracieus en beheerst trekt ze hem mee in een zorgvuldig ingestudeerde dodelijke dans. Hij kan zijn verwilderde ogen niet van haar afhouden. We weten allemaal hoe deze dans afloopt, de hartstochtelijke weg naar de ontknoping is adembenemend. Het is een teder en ritmisch gevecht tussen twee geliefden. Door haar zinnenprikkelende bewegingen wil hij verdwijnen onder haar ruisende rokken. Maar telkens als hij te dicht bij haar komt om een kus van haar te stelen, stapt ze subtiel opzij. Hij moet bloeden. Ze dwingt hem op zijn knieën. En als hij zijn hoofd voor haar buigt, zal het fataal voor hem aflopen.’

Tip 1: Kijk eerst rond voordat je het podium beklimt en bepaal wie je doelgroep is.
Tip 2: Boei dit publiek met een boodschap die hen aanspreekt.
Tip 3: Blijf met je handen af van hun Heilige Huisjes!

Iedere overwinning z’n eigen momentje: De stierenvechter viert dit, wandelend door de arena, met de oren, de ballen en de staart van de dode stier als beloning, in zijn opgeheven hand…. Het publiek is uitzinnig!

Ook mijn publiek was uitzinnig….ik voelde me zelf een beetje die oren, ballen en staart, want vanaf dat moment was ook ik afgesneden van alles. Maar ik hield mijn hoofd tenminste fier omhoog… tot het eind!

Vertel eens
Botste jij wel eens met een andere cultuur? Waarom? Wat doe jij, om de tradities en gebruiken van andere culturen te begrijpen?