Goedemorgen studenten, mijn naam is Ursula en ik wil jullie graag met mijn praktijkwijsheid informeren en entertainen. Vraagstelling: Hoe behaal je zakelijk succes op het competitieve corporate schoolplein? Als je dit leest en je voelt je zweetklieren opzwellen, dan zit je spontaan al heel dicht bij het antwoord.
Het begint al op carrière-startersdagen waar jij als ambitieuze student wat loopt rond te snuffelen naar mogelijke werkgevers. Daar vangen vlotgebekte recruiters van een Global Firm je met open armen op. Speciaal voor jou is een verleidelijke boodschap ingestudeerd die eindigt met: ‘Voor grote geesten en talenten zoals jij hebben we altijd plek. We bieden je graag een eerste gesprek aan.’ Je bedje is gespreid. Enkel nog deze belangrijke voorwaarde voor succes: je moet zoet spelen met alle andere kameraadjes van de Firm. Dat zal wel lukken, toch?
Op je sollicitatiedag heb je het volste vertrouwen in jezelf: Je visuele, tastbare en akoestische communicatie zijn volledig in balans, gecompleteerd met het juiste corporate uniform, je stevige droge handdruk, beschaafde houding en imposante timbre in je stem. Dan je indrukwekkende netwerk op Linkedin! Je curriculum vitae speelt in dit sollicitatieproces eigenlijk een bijrol.
Is het zo voorspelbaar? Niet helemaal, want de echte selectie vindt plaats in de eerste 12 seconden nadat je de kamer bent binnengelopen, terwijl je gesprekspartner je feromonen inhaleert. Die zit dan al onder je huid. Komt dat te dichtbij? Wen er maar aan, want om deze hormonen draait ons leven, letterlijk. Insecten, dieren en ook de mensen om je heen produceren feromonen om de andere sekse aan te trekken. Ook jouw lichaamsgeur dringt de publieke ruimte binnen, en iedere willekeurige voorbijganger kan ervan ‘proeven’.
Het klinkt primitief, ja, maar willen we niet allemaal de macht grijpen op de “corporate Animal Farm”? Ons gedrag is echt niet anders dan dat van dieren. Die uitspraak gaan we eens onder een vergrootglas leggen:
1) De verkoopdirecteur gaat over omzet- en productiviteitscijfers. Hoe effectiever hij communiceert met zijn verkoopteam, hoe hoger de verkoopcijfers. Het succes ligt in zijn zichtbaar, motiverend en faciliterend leiderschap.
In de mierenkolonie is de dominante Koningin verantwoordelijk voor de voortplanting. Hoe meer bevruchte eieren ze legt, hoe succesvoller ze is. Deze “top manager” communiceert met haar voortplantingssoldaten, die haar zoveel mogelijk zaadcellen leveren. Met haar geurstoffen en zichtbaarheid zorgt zij ervoor dat deze mieren gemotiveerd blijven en hun taak succesvol uitvoeren.
2) Heb je ooit geprobeerd je baan veilig te stellen? Door te schermen met voorstellen van formaat, om zo je collega’s één stap voor te zijn? Show them who’s Boss!
De platworm schermt ook met zijn ‘formaat’: hij verdedigt zijn territorium door een ‘penis-zwaardgevecht’ met zijn concurrenten te houden.
3) Op je eerste werkdag draaien je collega’s en jij om elkaar heen en ‘snuffel’ je aan elkaar. Zo peil je het kennis- en ambitieniveau, de gedragscode en de ‘pikorde’ binnen het team. Kortom, we steken voorzichtig onze neus in elkaars zaken.
Ook honden steken hun neus “in elkaars zaakje”. Ze blaffen alleen wat eerder als het ze niet bevalt…
Door mijn actieve en roerige zakenleven heb ik een scherpe neus voor deze onzichtbare geurhormonen. Dus het antwoord op bovenstaande vraagstelling hoe je succesvol de corporate ladder beklimt? Hou je feromoonniveau actief en hoog!
Vertel eens
Welke rol speelt ‘chemie’ in jouw professionele relaties? Welke rol speelt geur voor jou in de liefde?