Als manager ben ik altijd bezig met m’n team, maar ook met de individuen daarin en met hun talenten. Je wilt iedereen bij elkaar houden door een bepaalde ‘gemeenschapszin’ te creëren. Daar draait het ook om in veel groepen, landen, dorpen en wijken. Hoe behoud je in zo’n ‘collectief’ van mensen je persoonlijke waarden en je authenticiteit, dat wat jou zo bijzonder maakt? Hoe blijf je zichtbaar?
Pas je je aan of niet, that’s the question! Die keuze is sterk afhankelijk van factoren als: waar je woont of werkt, met wie je bent, of je in Rotterdam of Amsterdam uitgaat, op een donderdag of een zaterdag, of je wel of geen knoflook hebt gegeten en hoe goed je in je vel zit. Kortom, je omgeving en je bewustzijn, je ‘contextuele bewustzijn’ beïnvloeden je keuzes.
Voor zo’n keuze stonden we tijdens de opbouw van de beursstand, van mijn Italiaanse vrienden van “Michelangelo’s Stukadoors”, op de bouw- en interieurbeurs in Toronto, Canada. We plaatsten hun pronkstuk, een prachtig Carrara-marmeren beeld van David, centraal in hun stand. Deze naakte Florentijn is het beeldmerk van hun firma en heeft dus een grote emotionele- en identiteitswaarde voor hen. De beveiligingsbeambten dachten daar anders over: of we David’s minuscule Italiaanse salamiworstje konden bedekken, anders geen beursstand: ‘Hier komen gezinnen en dan kunnen jullie zo’n schaamteloze naakte man niet vrijelijk tentoonstellen!’
Dus wat ze in Italië beschouwen als Schone Kunsten, krijgt in Canada het keurmerk ‘pornografie’. Dankzij ons contextuele bewustzijn pasten we ons aan. We plakten over David’s één-ogige jongeheer van vier millimeter een pleistertje en … deden de hele dag prima zaken!
Mijn grootouders stonden ook voor die keuze: ‘Onze Lamborghini Aventador ziet er geweldig uit in de PC Hooftstraat en op het circuit van Monza, maar lachwekkend ongepast op het Groningse platteland.’ Wat een geweldig bewustzijn van ‘omgeving en gemeenschap’ vertoonden ze toen ze in het buurthuis het volgende voorstelden: ‘Als we nou een trekhaak aan de auto bevestigen? Dan helpen we alle Groningse buurtgenoten: we rijden jullie bieten in grote snelheid van het modderige land naar de markt. Dat legt jullie geen windeieren!’
Eenmaal bewust van je omgeving, kun je je onderscheiden binnen de groep, zonder er slapeloze nachten van te krijgen. Dit ‘contextuele bewustzijn’ is één van de manieren waarop je ontdekt met wát en wíe je je wáár wilt omringen. De positieve kant van dit bewustzijn is dat, alhoewel iedereen zichzelf in slaap zingt met hetzelfde slaapliedje, jij nog altijd zelf bepaalt… in wiens bed je wakker wordt!
Vertel eens
Hoe heb jij je aangepast aan de groep? Heb je genoeg aan jezelf gedacht?